12 Haziran 2016 Pazar

Geriye Kalan - Makbule Abalı

"Hayatımızda her dönem kendi özellikleriyle yaşanıyor, geride yaşanmış an'lar ve anılar kalıyor. İnsan ömrü, hayatın baharı ve sonbaharı gibi tüm mevsimleri barındırıyor içinde. Başlangıçtaki parlak, canlı renklerin yerini sona doğru soluk renkler alıyor. Ama her mevsim kendi içinde, kendi renginde, kendi doğasıyla güzel. Tıpkı insan yaşamındaki dönemler gibi. Gün gelecek onca yaşanmışlığın ardından "Bir Düş Gibiydi Hayat" diyeceğiz. Her şey yaşanmış ve geçmiş olacak. Geride kalan yaşanmış an'lar ve anılar bütünü olacak..."

Blog ortamında her zaman kıymetli düşünceleriyle yanımda olan sevgili Makbule Abalı’nın "Anlar mı, Anılar mı? GERİYE KALAN" adlı kitabını büyük bir hissiyat mukabelesi ile okudum. Blogundan yansıyan duygu, düşünce akislerini kitabında bütünlemek ve gerçek bir insan olmanın gereklerini, küçük yaşam kesitleri eşliğinde duyumsamak iyi geldi ruhuma.

Cesare Pavese: “Günleri değil an’ları hatırlarız.” demiş. Kitabın tamamına hakim olmuş bu özlü cümle. Kitabın başlagıcında, fütursuzca geçip giden zamanın çarkında an’ları gülümsetme çabamızdan, iyi an’lar biriktirme yönündeki gayretin bu fani dünyada yegane iş olduğunu anlatıyor sevgili Makbule Abalı. Ardından genç olmak, doğru iletişim kurmak, okuma yazmanın bireysel gelişim sürecindeki payı, eğitimdeki arayışlar, varlık felsefesi, mevsimlerin insan ruhuna sirayet eden yansımaları, hayal ve gerçeğin sınırlarında insanın manevi dünyasına pencereler açan denemelerini okuyoruz. İcra ettiği mesleğinde kendini olumlu yönde yenilemek adına didinmiş, insani değerleri her koşulda kuşanan bir rehber öğretmenin gözünden, çocukların küçük yaşta çalıştırılması, evlendirilmesi gibi ülkemizin acı gerçekleri; yayla kadınlarından yola çıkarak Anadolu kadınının Kibele’nin birer varisi olarak doğayla bütünleşmesi değişik yaşam örnekleriyle aktarılmış. Modern insanın bitmek bilmeyen tüketim hırsı, yok olamaya yüz tutan değerlerimiz, Kaf Dağı’nın ardında kalan umutlarımız; kah lirik bir yaklaşımla kah gerçekçi bir akıl süzgecinden dökülen sorularla ilmek ilmek işlenmiş adeta.

En son bölümde ise, sevgili Makbule Abalı’nın hayatında derin izler bırakan tecrübelere tanık oluyoruz. Kendisi gibi eğitimci olan kıymetli annesinin Alzheimer hastalığına yakalanmasıyla başkalaşan hayatı ve bunu kabullenmenin güçlüklerini duygusallığın tesiri altında kalmadan okumak çok zor. Zira bu süreç  sabrı, özveriyi, zorlu bir kabullenişi ve tükenmeyen bir sevgi dilini bekliyor. Şiirlerle, öykülerle tedavisi olmayan bu hastalığın, hastadaki ve hastanın yakınlarındaki etkilerini derinden hissediyoruz.

İnsan başına ne geleceğini bilemiyor… O nedenle gözlerini açtığı şu an’ında yanıbaşında olan sevdiklerini kucaklamalı ve geride pişmanlığın olmadığı renkli an’ları biriktirmeli…

Düşünmenin, üretmenin, sorgulamanın, koşulsuz sevgiyle yaklaşmanın insan olmanın gerekleri olduğunu içten, düzgün bir üslupla aktaran sevgili öğretmenime teşekkür ediyorum bu değerli kitap için…


30 yorum:

  1. Bende severim Makbule Hocam'ı. Kitabınıda en kısa sürede okumak isterim. Teşekkürler paylaşım için

    YanıtlaSil
  2. Öyle gerçekten anlar kalır geriye günler dün denilen tozlu kitabın içinde...

    YanıtlaSil
  3. Makbule Hanım'ın hayata karşı duruşunu, tavrını seviyorum. Okumayı çok isterdim. Sanıyorum bu ay edineceğim. Selamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne güzel..:)
      keyifli okumalar dileğiyle, sevgiler<3

      Sil
  4. Kitabı okumuş kadar bu anlatımından keyif aldık. Öğretmenlerimizin hayata bakışı eğitimci olarak çok farklı. Gelecek için bir takım endişeleri olsa da öğretmenin özünde umudu yaşatmak oluyor. Öğrenmek yeniden doğkak gibi bir eylem. Yeniden gafletten uyanmak gibi bir şuur. Özünde sevgi yatıyorsa herşeyin; bütün mevsimleri kabulleniyor insan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ediyorum...:)
      her şeyin başı sevgi kesinlikle, sevgiler <3

      Sil
  5. Şu yandaki köstekli saati istiyorum. Kitap sende kalabilir :)) Kalemine sağlık..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bir büyük yadigarı konsepte uyar diye düşündüm :)
      teşekkür ediyorum, sevgiler <3

      Sil
  6. Öğretmeninizin emeğine sağlık ...
    Maşallah güzel sevginize de ...
    Güzel günler dilerim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yüreğine sağlık, teşekkür ediyorum..:)
      sevgiler<3

      Sil
  7. Ah ne güzel görünce ne kadar mutlu olacak Makbuke Hanım :) Kitabının da ne kadar nezih olduğunu tahmin edebiliyorum. İlk fırsatta okumak isterim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sürpriz yaptım evet :)
      keyifli okumalarımız olsun, sevgiler <3

      Sil
  8. Sabahları genellikle erken kalkarım. Gün daha verimli oluyor. İşe girişmeden bilgisayara bir göz gezdirmek de iyi oluyor.
    Son çıkan yayınları görmek amacıyla Bloglar Okuma Listesine göz gezdirirken birden o güzel sürprizle karşılaştım;"Maviye iz süren blog / Geriye Kalan / Makbule Abalı... Sabah mahmurluğu, sabah mutluluğuna dönüştü.
    Sevgili Bahar, her zamanki güzel üslubuyla, naif düşünceleri, zarif anlatımıyla kitabı nasıl da güzel anlatmış. Çok dikkatli bir okuyucu olarak güçlü kalemi, hassas yüreği ile ince detayları ne güzel aktarmış.
    Mavi bir dünyada mutluluktan kanatlandım bu sabah.
    Bir dost ortamında sonsuz maviliklere yelken açtım bu sabah.
    Yürekten teşekkür ediyorum sevgili Bahar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ne mutlu bana böyle hissettirdiysem, iyi ki varsınız :)
      nice güzel paylaşımlara, sevgiyi uzaktan da olsa en duru yanıyla bölüşmeye...
      sevgiler <3

      Sil
  9. okudum ama hiç bişey anlamadım kafam çok dolu bu aralar hazırlıktayım :)

    YanıtlaSil
  10. anlatımından kitabın ne kadar güzel, başarılı olduğu belli, eline sağlık sein de yazan güzel insanın da =)

    YanıtlaSil
  11. Makbule Öcgretmenimin kitabını ben de okumak istiyorum. En kısa sürede okuyacağım .

    YanıtlaSil
  12. Makbule öğretmenimizin blogunu ilgiyle takip ediyorum. Rn kısa zamanda kitabını da edinip, okumak istiyorum ;)

    YanıtlaSil
  13. Mavi anlatımıyla daha da güzel olmuş kitap :)

    YanıtlaSil
  14. Ah o hastalığı çok yakından tanıdığımdan kitap bana çok yakın geldi.

    YanıtlaSil