7 Temmuz 2013 Pazar

Biten son kitap, Siddhartha



“Bilinmesi gereken şeyleri insanın kendisinin tatması iyidir,” diye geçirdi içinden. “Dünya zevklerinin ve dünya malının insana hayır getirmeyeceğini daha çocukken öğrendim. Hanidir biliyordum bunu ama ancak şimdi yaşadım. Ve şimdi biliyorum, belleğimle değil, gözlerimle, yüreğimle, midemle biliyordum böyle olduğunu. Ne mutlu bana ki, biliyorum artık!”...

Siddhartha, Hermann Hesse'nin okuduğum ilk kitabı. Siddhartha’da yazarımız dünyayı ve kendi varlığını tanımaya çalışan bir gencin Hint öğretilerinin yanında, içten gelen sesini dinlemesini, kendi beninin keşfedilmesini anlatmaktadır.

Hayata Brahman oğlu olarak başlayan Siddhartha, önce bir Samana, sonra zengin bir tüccar en sonunda bir kayıkçıya dönüşüyor. Bir kadının kollarında zevkin farklı bir öğretisi olduğunu keşfediyor, para kazanırken dünya zevklerini yaşıyor ve dilenciyken düşünmeyi, beklemeyi, oruç tutmayı öğreniyor. Hayatını bunlar üzerine inşa ederken, sonrasında düştüğü boşlukta her şeyi unutuyor ve sonunda yeniden bir arayış içine giriyor.



Aradığını Vasudeva’nın sessizliğinde bulan Siddhartha’nın bulunuşu ve kayboluşuna dair bir öykü. Kitap için bir dipnot olarak belirtmek isterim ki, Vasudeva Sanskritçede “ırmak tanrısı” anlamına gelir.
Ben keyif alarak okudum bu kitabı dilerim siz de beğenirsiniz. Doğu mistitizimine meraklı iseniz okuyun derim.


"Senin ruhun bütün dünyadır.

            “Ben tümüyle saf dışı bırakılıp öldürüldü mü, gönüldeki tüm tutku ve dürtülerin sesleri kısıldı mı, işte o zaman gözlerini açacaktı en son şey, varlıktaki ben olmayan öz, o büyük giz.”

            “Güç bir iştir çünkü hayli güç bir iştir.”

            “Aramak, bir amacı olmak demektir. Bulmaksa özgür olmak, dışa açık bulunmak, hiçbir amacı olmamak.”

            “Bilgelik bir başkasına anlatılamaz; bir bilgenin başkalarına anlatmaya çalıştığı bilgelik aptalca bir şey gibi gelir kulağa.”


            “Dünya, dostum Govinda, mükemmellikten yoksun ya da mükemmellik yolunda ağır ağır ilerliyor değildir; hayır, her an mükemmeldir o, tüm günahlar bağışlanmayı, tüm küçük çocuklar yaşlıyı, tüm bebekler ölümü, tüm ölenler sonsuz yaşamı kendi içinde taşır.”
                                                                              Kitaptan

8 yorum:

  1. Ne kadar güzel alıntılar gerçekten çok güzel bir kitaba benziyor :) Listemde bulunacak :)

    YanıtlaSil
  2. Herman Hesse'yi bir dönem çok sevdim.Çok şey katan yazarlardan biri.Fakat bana çok şey katan en çok Paulo Coelho'nun Zahir'idir.Eğer okumadıysan tavsiye ederim canım,bu tarz kitapları sevdiğin için onu da seversin:)Öpüyorum çok:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ah tubacımm ben ne kadar geç tanımışım hesse yi.
      diğer kitaplarını da alıcam.
      Zahir i çok duydum,okumadım.
      Onu da listeme alayım:)
      ben de:)

      Sil
  3. Alınası eserler arasına girdi... Böyle kişinin hayatı anlaması ve benlik varlığını keşfetmesi gerçekten önemli bir yaşam felsefesi.... Hayat bize o kadar çok engel getiriyor ki kendimizi keşfetmek yerine daha da uzaklaşıyoruz bizden...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsanın kendini keşfetmesi adına çok önemli bir kitap.
      hayat bizi uzaklaştırmaya çalışsa da benlik kavramından bu tarz kitaplarla,öğretilerle kendimize anımsatmalıyız.
      beğeneceğini umuyorum.

      Sil
  4. Okunmalı dedirten alıntıları koymuşsun Baharcım..
    Ne yazık ki kafamı karşıyacak vakit yok :/

    YanıtlaSil